Dhammapadam
Je sbírka prapovídek velmi ceněných v buddhistickém světě, které odrážejí mravní stránku Buddhova učení. Buddhovo učení nechce být náboženským zjevením, ale návodem, jak se vyléčit ze všudypřítomného utrpení. Mysleme na to, že čemu věnujeme energii, to přitahujeme. Nejlépe myslet na to, co chceme než na to, co nechceme. Máme sílu změnit svůj život a myšlení. A myšlení chodí ruku v ruce s tím, co nás potká.Všemu, co je, předchází mysl, mysl je základem, mysl je tvůrcem. Kdokoliv říká zda jedná s nečistou myslí, za tím jde utrpení jako kolo za tažným zvířetem. Všemu, co je, předchází mysl, mysl je základem, mysl je tvůrcem. Kdokoliv říká zda jedná s čistou myslí, toho následuje štěstí jako věrný stín."Zhanil mě, zbil mě, propadl a oloupil mě" - hněv těch, kteří na tom v mysli lpí, nikdy nedojde k usmíření."Zhanil mě, zbil mě, propadl a oloupil mě" - hněv těch, kteří na tom neulpíváme, dojde k usmíření. Pokud se člověk dopustil zlého, ať se k němu znovu nevrací; ať nedovolí, aby se jeho touhy obraceli tím směrem. Nahromaděné zlo přináší utrpení. Pokud není v dlani zranění, je možné vzít do ruky jed. Jako jed neotráví toho, kdo nemá zranění, tak zlo nepostihne toho, kdo ho sám nekoná. Nenávistí se nenávist nikdy nesmíří, jen beznenávistností dojde klidu; takový je věčný běh věcí. Mnozí si neuvědomují, že jsme podrobeni tomuto zákonu, avšak ti, kdo to pochopí, usmíří své spory. Lepší, než recitovat sto veršů sestávajících z bezvýznamných slov je poslechnout si jedno slovo pravdy, po vyslechnutí kterého dosáhneme mír. I kdyby někdo zvítězil v bitvě tisíckrát nad tisíci muži, největším vítězem je ten, kdo zvítězil nad jediným: nad sebou samým. Jako déšť pronikne do špatně pokrytého domu, tak vášeň vnikne do nevyspělé mysli.
Jako déšť nepronikne do dobře pokrytého domu, tak vášeň nevnikne do náležitě vyspělé mysli. Nedbalec, který často cituje písmo, ale neřídí podle něj své jednání, je jako pastýř, který opatruje cizí stáda. Sám nemá podíl na duchovním životě. Kdo však málo cituje písmo, ale je pravdivý, žije v souladu s naukou, přemohl žádostivost, nenávist a zaslepení, vyvinul dokonalé chápání, osvobodil svou mysl a Nelpí na tomto ani na onom světě, dosáhl podíl na duchovním cíli. Bdělost je cestou k nesmrtelnosti, nedbalost je cestou k smrti. Bdělí neumírají, nedbalci jsou již jakoby mrtvý. Mudrci, kteří jasně pochopili povahu této bdělosti, najdou v bdělosti zalíbení a zakusí štěstí v příbytku vznešených. A ti mudrci, kteří se oddají meditaci a nezastaví se ve vytrvalém úsilí, dosáhnou vykoupení, nesrovnatelné a dokonalé bezpečí.Dhammapadam - Cesta k pravdě
Žádné komentáře:
Okomentovat